Kontakta oss på 063-57 40 50 eller info@grizzly.se

Grizzly 30år 2016

1986

Tänk att det nu är 30 år sedan jag introducerade dataskuren dekor i Östersund. Det var då med Sveriges första Roland Camm-1 och en hemmabyggd PC från Josty-Kit. Lokalen var ett litet uthyrningsrum på Körfältet och jag var 20 år gammal och startade Grizzy Data Design.

Jag sa upp mig från mitt fasta jobb och flyttade den lilla maskinen till en källarlokal på Krondikesvägen. Verksamheten bestod av att leverera texter till skylttillverkande företag runt om i Norrland. Jag hade 3 eller 4 olika typsnitt men skillnaden från att gnugga texten och förstora upp den med en projektor och handskära var enorm. Jag fick ett starta eget-bidrag som var halva tidigare lönen i 6 månader. Bidraget räckte i 2 år och glädjen sen att kunna ta ut en lön från företaget var enormt.  Det rullade på och programmet CorelDraw lanserades i slutet av 80-talet och flera typsnitt blev möjligt.

1989

Flyttade till Brogränd inne i stan och investerade. Att låna så här mycket pengar då fick många att skaka på huvudet! Man fick höra “det kommer aldrig att gå!” URW Signus var en av de första riktiga produktions system för dataskuret. Jag registrerade om bolaget till aktiebolag.

URW Signus systemet var otroligt avancerat och för att hinna med allt anställdes Grizzlys första medarbetare. Systemet såldes då av Bengt Lanz på System-Text i Göteborg och blev mycket omskrivet. IBM dator, två skärmar, digitaliseringsbord, CD-rom med över 100 typsnitt  och till det ett Wilt TA-2 skärbord. Jag blev kung och levererade text till hela Sverige. På digitaliseringsbordet klickade man i punkter för att skapa vektoriserade logotyper och symboler och det tog enorm tid. När URW släppte sin scanner till systemet 1991 tog det verkligen fart.

1992

Grizzly Data Design förvaltade ett screentryckeri i Östersund och bytte namn till Grizzly JemtReklam AB. Vi flyttade hela vår verksamhet till Grafiskahuset i Odenskog. Vi var nu uppe i fem medarbetare och vi utökade våra portfölj med screenade produkter.

I Grafiskahuset fanns flera företag inom samma bransch och samarbetet blev lyckosamt. MarknadsTeam, Östersunds-Postens Tryckeri och Samhall Grafiska bokbinderi var mina partners. Screentryckeriet moderniserades så gott det gick och verksamheten rullade på. Dataskuret och screen levererades till återförsäljare i hela Sverige och nu även till slutkunder lokalt.

1996

Den digitala grafiska marknaden var i sin linda och flera olika printrar och system kom och provades. Den stora bläckstråleskrivaren NovaJet kom och nu hade man alltid färg på fingrarna. Även Fargo transferskrivare med sina trasslande färgband.

Det blev aldrig någon fart på dessa maskiner och det var dataskuret och screen som levererades mest. Skurna maskfilmer och målade banderoller var vardag och lukterna från lösningsmedelsavdelningen var enorma. Vi besökte flera mässor och såg ganska snart vart marknaden och trenden låg. Framtiden blir digital.

1999

Vi blev trångbodda och flyttade hela verksamheten till Hagvägen och samtidigt togs ett stort beslut. Vi investerade i Scandinaviens första DSP-Printer med lösningsmedel. Nu kunde vi printa bilder för utomhusapplikationer och återförsäljardelen tog fart ordentligt.

Vi printade dekor som sändes till nya återförsäljare runt om i hela Sverige och Norge, det gick riktigt bra. Flera medarbetare och flera DSP-printrar installerades i lokalen som började bli trång igen. Priset för en printad kvadratmeter låg nu på över 1000:- och de sålde som smör. Mässor nere i Europa var välbesökta och vi väntade på den optimala maskinen.

2001

NUR Fresco släpptes på en mässa i München och jag tog beslutet på plats. Hem och bygga ut på Hagvägen och övertala banken om ett lån på över 2 miljoner. Japp! Banken ställde upp och vi körde på!

Det var ingen liten pjäs den där Frescon, några ton och helt inkapslad med riktigt ventilationsutsug. Sveriges första Fresco installerades på nylagd parkett och Peo blev huvudoperatör. Efter lite igångsättningsproblem började vi leverera mycket och stort och det bokstavligen sprutade ut printade bilder och banderoller till hela Skandinavien. Med ökande produktion och flera medarbetare blev lokalen snabbt på tok för liten.

2003

Fastigheten på Storlienvägen blev till salu och efter långa diskussioner med banken blev den vår. Fastigheten var totalt nergången och renoverades för samma summa som köpet. Vi flyttade in i april, samtidigt installerades vår i särklass sämsta affär en Arizona T-220.

Fastigheten är på 2000 m2 och vi hyrde ut hälften till företag i samma bransch med tanke på mitt tidigare positiva samarbete. T220 planbordet med lösningsmedels färg var långsam och krävde enormt med omsorg och till slut var vi tvungen att häva köpet. Vi börjar investera i sublimerings utrustning och lär oss den långa vägen hur detta ska produceras.

2004

En till bredare begagnad Fresco 3,2 installeras och samtidigt några Seiko printrar. Dessa för vinyl då de stora maskinerna går för fullt med banderoll och mesh.

Företaget växer, screenavdelningen ökar och har 3 medarbetare. Där är det mycket industritryck och återförsäljarna ökar hela tiden. Samtidigt jobbar vi hårt med ventilationen, lösningsmedelsdoften ligger tung i lokalen.

2007

UV-printrar kommer stort och vi installerar en ColorSpan från Océ. Fördelarna med maskiner utan lösningsmedel märks och en Colorwave kommer in för affischer.

Att printa direkt på skivor har varit en dröm sedan T220 tråkigt nog installerades och nu var det verklighet. ColorSpan var inne några månader och sen investerades en stor ny Zund UV-250 med mycket stor kapacitet och även rulle till rulle option. Vi börjar få upp ögonen för möjligheten att producera utan starka lösningsmedel .

2009

Nu har vi fått nog och Fresco maskinerna åker ut och in kommer Seiko H-104 med mildsolvent och en bråkdel av lukten. Samtidigt en stor efterbearbetnings maskin Zund G3 som tar över all manuell skärning.

Nu produceras allt rullmaterial i våra tre Seiko maskiner och plantryck i Zund UVjet-250. Screenet rullar på och det är bra order ingång på samtliga avdelningar. Zund G3 som även levererar fräsning, display och emballage blir ett bra tillskott i vår portfölj. Jag får en negativ aha upplevelse över vår arbetsmiljö och de farliga ämnen och material vi har omkring oss.

2010

“-Det här är inte bra!” Jag tar ett beslut om att göra en stor förändring. En handlingsplan upprättas och vi ser att den är möjlig men kommer att kosta.

Att vända en så stor båt direkt är svårt och det fick bli en tre års plan. Planen var, bort med lösningsmedel och farliga hormonstörande ämnen i vår produktion. Ett stort och gediget arbete påbörjas och leverantörer kontaktas.

2012

Nu börjar det hända saker! Screentryckeriet är fortfarande en stor lönsam avdelning men börjar fasas ut mot print i en Océ 550 XT och våra Seiko maskiner.

Kunderna kontaktas och informationen går hem. Vi kanske tappar 20-30 % av omsättningen i screen men samtidigt ökar vi digitalt nästan lika mycket. Torkugnar, färg och tvättrum minimeras och plockas bort. Personal flyttas internt och det mesta flyter på ordentligt.

2013

Hösten är en stor milstolpe i företagets långa historia. Nu åker all lösningsmedel ut samtidigt som screenavdelningen, Seiko H-104 och Océ 550XT. In en Durst Rho P10 250.

En maskin i över 4 miljoners klassen är nu inne i lokalen och 80% av alla farliga ämnen är väck. Med en planerad vinstminskning och att inte göra svarta siffror på några år i beräkningen påbörjas nu en stor resa tillbaka. Lokalen är nu helt fri från lösningsmedel i den dagliga produktionen.

2014

Vi börjar fasa ut PVC med ftalater och in kommer nya material som PP skivor och andra trevliga material. Vårt arbete uppmärksammas och vi mottager årets miljöpris av Östersunds kommun.

Ett pris som vi är mycket stolta över då det visar att vi har tagit rätt beslut och är på väg åt rätt håll. Samtidigt som vi slåss mot företag som fortfarande kör på med lösningsmedel och farliga ämnen i sin produktion.

2015

Handlingsplanen fortsätter och vi byter ut standard banderoll mot ftalatfri banderoll tillverkad i Europa. Samtidigt beställer vi en till Durst för vattenbaserad sublimerad miljövänlig tygproduktion.

En printer för över 2 miljoner som nästan utan miljöpåverkan producerar 220 m2/h. Det är norra Europas första Durst Rhotex 180tr som är installerad i lilla Östersund. Flaggor, tyg och inredning är nu en stor produktion hos oss. Alla som beställer banderoller får automatiskt utan att fråga svanenmärkt print på ftalatfri banderoll.

2016

Grizzly firar 30 år som företag inom den grafiska branschen och släpper även ny webbsida.

Vår resa slutar inte här utan vi jobbar på och hoppas att våra kunder är lika entusiastiska över vad vi åstadkommit dessa år som vi. Att vårt miljöarbete har kostat är klart och som det ser ut nu kommer siffrorna att vända redan i år och det är vi mycket glada för. Men viktigast är att jag, mina medarbetare, våra kunder och framförallt vår gemensamma miljö inte skadas mer.
Till er alla som har varit med på hela eller delar av resan vill jag bara ödmjukt säga: TACK
/Björn Wahlberg